Bezpieczne przepusty dla saren, dzików i lisów

Czytaj dalej
Fot. Michał Kurowicki
Michał Kurowicki

Bezpieczne przepusty dla saren, dzików i lisów

Michał Kurowicki

Najwięcej przejść na S3 będzie między Sulechowem a Nową Solą.

Na budowie drugiej nitki trasy S3 pomiędzy Zieloną Górą i Niedoradzem widać ogromną metalową tubę. Wspinają się po niej robotnicy. Używają drabin i sprzętu alpinistycznego. Pracownicy budują wielkie przejście dla mieszkańców lasu. Specjalnie dla saren, jeleni czy dzików. Wewnątrz tuby pojadą samochody. Dzięki temu kierowcy unikną zderzeń z dzikimi zwierzętami.
Właśnie w okolicach Zielonej Góry powstaje najwięcej przejść w województwie. To ważne, bo w okolicy mamy dużo lasów, z rezerwatami ,,Bażantarnia” i ,,Zimna woda” na czele.

- Zachowajmy szczególną ostrożność, w miejscach gdzie stoją znaki ostrzegawcze przed dzikimi zwierzętami - mówi Małgorzata Stanisławska, rzeczniczka prasowa zielonogórskiej policji.

- Na całym lubuskim odcinku S3 powstało ok. 20 przejść, zarówno górnych jak i dolnych, które zbudowano wyłącznie z myślą o zwierzętach - wyjaśnia Anna Jakubowska, rzeczniczka prasowa oddziału GDDKiA w Zielonej Górze. - Najwięcej, bo aż 10 zlokalizowanych jest na odcinku S3 od Sulechowa do Nowej Soli. Budowane właśnie pod Zieloną Górą przejście, w najwęższym miejscu nad drogą będzie miało około 40 m. Dalej, w kierunku lasu rozejdzie się w dwie strony w kształcie lejka. Dzięki temu ma skuteczniej naprowadzić zwierzęta na przejście nad trasą.

Leśnicy i drogowcy wspólnie zastanawiają się, gdzie budować takie przeprawy. I nie ukrywają, że są z tym pewne trudności.
- Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, w których miejscach je budować - wyjaśnia nadleśniczy Artur Tararuj z Nadleśnictwa Nowa Sól. - Oczywiście takie obiekty najlepiej budować tam, gdzie droga przechodzi przez duże obszary leśne. Jednak poza tym, wszystko zależy od danego gatunku zwierząt. Przykładowo sarny nie przemieszczają się na duże odległości. W przeciwieństwie do nich, jelenie i dziki potrafią poszukiwać pożywienia na rozległym obszarze. Dziki często żerują na polach. Trasy ich wędrówek mogą zmieniać się każdego roku. Zależy to m.in. od rozmieszczenia upraw rolnych preferowanych przez poszczególne gatunki zwierząt.

- Szczególną ostrożność należy zachować kierując nocą - tłumaczy nadleśniczy Tararuj. - Jeleń lub sarna, gdy wpadną w snop świateł nadjeżdżającego samochodu, potrafią nagle zatrzymać się na środku naszej drogi.

Przejścia nad S3 już są, bądź powstaną wkrótce. Jednak na innych drogach w okolicach Zielonej Góry nie ma takich zabezpieczeń. Tam najłatwiej o kolizję z mieszkańcem lasu.

- Zachowajmy szczególną ostrożność, w miejscach gdzie stoją znaki ostrzegawcze przed dzikimi zwierzętami - mówi Małgorzata Stanisławska, rzeczniczka prasowa zielonogórskiej policji. - Jesień i zima to trudny czas dla kierowców. Zaledwie kilka dni temu zmieniliśmy czas z letniego na zimowy. Do tego dochodzą mgły. Zalecam zdjąć nogę z gazu, szczególnie nocą.
Na specyficzne zachowanie zwierząt po zmierzchu zwracają też kierowcom uwagę leśnicy.

- Szczególną ostrożność należy zachować kierując nocą - tłumaczy nadleśniczy Tararuj. - Jeleń lub sarna, gdy wpadną w snop świateł nadjeżdżającego samochodu, potrafią nagle zatrzymać się na środku naszej drogi.

Dzieje się tak, ponieważ wzrok zwierzęcia rejestruje przemieszczające się cienie jako ruch, bierze je za potencjalne zagrożenie. a ą

Michał Kurowicki

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.