Alek Radomski

Droga S6 będzie, ale dopiero za Lęborkiem

Droga S6 będzie, ale dopiero za Lęborkiem
Alek Radomski

S6 ma być budowana na raty. Teraz część Trasy Kaszubskiej bez obwodnicy Lęborka. Później odcinek do Słupska. W międzyczasie Via Maris.

Zielone światło dla części Trasy Kaszubskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła drugi etap przetargu na budowę pomorskiego odcinka trasy S6 z Luzina do Gdyni. O zamiarach poinformował wczoraj resort budownictwa.

– Bardzo się cieszę, że możemy przekazać dobre informacje mieszkańcom Pomorza i Kaszub – powiedział podczas konferencji w Wejherowie Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – Budowa drogi S6 Trasy Kaszubskiej jest niezwykle istotna dla północnej Polski i była od dawna wyczekiwana. Realizujemy inwestycje według realnych potrzeb społecznych, a nie preferencji politycznych – zapewnił.

Fragment Trasy Kaszubskiej, dla którego gdański oddział GDDKiA rozesłał już w piątek zaproszenia do składania ofert cenowych, będzie realizowany w formule „projektuj i buduj”. Odcinek został podzielony na dwa zadania. To określone numerem 3 połączy Luzino i Szemudy i ma długość ok. 10,2 km. Natomiast zadanie nr 4 od Szemud do węzła Gdynia Wielki Kack będzie ciągnąć się przez 20,2 km i zepnie się z obwodnicą Trójmiasta.

Jednocześnie unieważniono postępowanie przetargowe na zadanie nr 1 i 2 będące częścią Trasy Kaszubskiej. Mowa o odcinku od Leśnic do węzła Łęczyce (długości ok. 17,4 km) i dalej od Łęczyc do Luzina (o długości ok. 15 km). Po uprawomocnieniu się tej decyzji gdański oddział GDDKiA ma niezwłocznie ogłosić nowe postępowanie dla fragmentu od Bożegopola do Luzina. W Bożympolu droga ekspresowa ma przecinać się z istniejącą drogą krajową nr 6. Co dalej?

– Chcę zapewnić, że w kwestii budowy drogi S6 sprawy idą w dobrą stronę. Wszystkie inwestycje zapisane w Programie Budowy Dróg Krajowych zostaną zrealizowane, to tylko kwestia czasu – poinformował Jerzy Szmit, wiceminister MIiB.

Przedstawiciele resortu przyznają, że droga od Bożegopola do Słupska również wymaga inwestycji. Zdaniem decydentów w kraju są drogi w dużo gorszym stanie i o większym natężeniu ruchu. Według deklaracji i zapewnień S6 do Słupska i Koszalina jest potrzebna, ale do tego tematu ministerstwo zamierza wrócić za trzy lub cztery lata.

Samorządowcy z powiatu kartuskiego i wejherowskiego mogą być zadowoleni. To ten region województwa pomorskiego przetnie część Trasy Kaszubskiej przewidzianej do realizacji. Jak sami przyznają, nowa droga ekspresowa to w końcu rozwój gmin i wzrost liczby miejsc pracy. Prace budowlane mają rozpocząć się mniej więcej za dwa lata. Za cztery – jak przewiduje gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – 42-kilometrowy w sumie odcinek S6 zostanie oddany do użytku.

Trasa Kaszubska zacznie się w Bożympolu, by dojechać do Luzina i dalej przez Szemudy połączyć się z gotowym odcinkiem S6, czyli obwodnicą Trójmiasta. Plany ministerstwa nie zakładają więc realizacji fragmentu od Bożegopola do węzła w Łęczycach i południowej obwodnicy Lęborka. Nie uwzględniają też budowy nowej obwodnicy metropolitarnej, która od węzła w Chwaszczynie biec miała na południe aż do węzła Gdańsk Południe. Pomijają wreszcie budowę trasy S6 od Lęborka do Słupska i planowaną rozbudowę obwodnicy. Nadzieje na budowę tego ostatniego fragmentu wiceminister Jerzy Szmit odebrał już w kwietniu.

– Mówię to z wielkim smutkiem, ale ten odcinek drogi S6 nie będzie realizowany w ciągu najbliższych 3,5 roku, chyba że pojawią się nowe środki finansowe – powiedział podczas konferencji w słupskiej delegaturze urzędu wojewódzkiego.

Planuje za to trasę Via Maris, która ma rozwiązać problemy komunikacyjne między Wejherowem, Redą i Rumią oraz sezonowe korki ciągnące się na Hel. Trasa ma połączyć obwodnicę Trójmiasta i dalej pobiec do Redy. Wcześniej odbije też do Władysławowa.

Alek Radomski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.