Bartłomiej Romanek

Kampery stają się modne. Przyczyniła się do tego pandemia

Kampery stają  się modne. Przyczyniła się do tego pandemia
Bartłomiej Romanek

W całej Europie rośnie liczba rejestrowanych kamperów. To świetna forma wypoczynku podczas pandemii, ale i niezła inwestycja, bo ceny tych pojazdów w przeciwieństwie od innych samochodów, nie maleją wraz z wiekiem.

Co zrobić, aby bezpiecznie spędzić wolny czas nad morzem albo w górach w trakcie pandemii? Kiedy obowiązywały największe obostrzenia, najlepszym rozwiązaniem było wypożyczenie kampera lub przyczepykempingowej i wybranie się, gdzie tylko chcemy. Pandemia koronawirusa napędziła zainteresowanie tą formą wypoczynku i mimo że minął już rok moda na kampery nie słabnie. - Krzywa ciągle rośnie - mówi Szymon Kwiatkowski, redaktor prowadzący serwisu branżowego polskicaravaning.pl. Wiele wskazuje na to, że moda na caravaning nie osłabnie w naszym kraju także po zniesieniu obostrzeń, bo Polacy poznali zalety caravaningu, a jest ich naprawdę wiele.

Podczas pandemii koronawirusa Polacy, ale i wszyscy Europejczycy, szybko przekonali się, że świetnym rozwiązaniem jest kupno lub wypożyczenie kampera. Tym pojazdem możemy pojechać w dowolne miejsce, nie przejmując się o nocleg.

Kampery w Polsce stały się modne jeszcze w 2018 roku, a pandemia dodatkowo zwiększyła zainteresowanie tymi wyjątkowymi pojazdami. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przytaczanych przez serwis dziennik.pl w ciągu niepełnych III kwartałów (od stycznia do sierpnia) ub. r. w Polsce zarejestrowano aż 708 kamperów, co oznacza wzrost o 24,4 proc. rok do roku. To oznacza, że w ciągu ośmiu miesięcy Polacy kupili więcej kamperów niż w całym 2019 roku (662).

- Krzywa rośnie i to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, zwłaszcza w Niemczech, gdzie ten rynek jest najbardziej rozwinięty - mówi Szymon Kwiatkowski, redaktor prowadzący serwisu branżowego polskicaravaning.pl. - Rośnie również liczba osób, które rozpoczynają przygodę z kamperami, dlatego w ostatnim wydaniu naszego magazynu przygotowaliśmy dla nich najważniejsze wskazówki - dodaje.

Baza wypożyczalni i kamperów, które można kupić, dostępna na stronie polskicaravaning.pl pokazuje, że rynek dynamicznie się rozwija, a dla zainteresowanych przygotowanych jest wiele propozycji. - W ślad za rozwojem caravaningu, poprawia się infrastruktura dla kamperów. Co ciekawe większy ruch nie dotyczy jedynie sezonu ciepłego, bo zimą coraz więcej osób także decyduje się na podróż i wypoczynek w kamperze - mówi Szymon Kwiatkowski.

Kampery kupują i wypożyczają osoby w różnym wieku, pary, ale i całe rodziny. Caravaning to tak naprawdę kilka form turystyki. Niektórzy jadą kamperem w miejsce docelowe i stamtąd ruszają na piesze lub rowerowe wycieczki. Inni zatrzymują się kamperem w danym miejscu na kilka dni, a później przejeżdżają do innych miejscowości, dzięki czemu podczas jednego urlopu mogą więcej zwiedzić. Nie brakuje również osób, które wybierają przyczepy kempingowe. Po dojechaniu w miejsce docelowe, przyczepa zostawiana jest na polu kempingowych, a rodzina zwiedza najatrakcyjniejsze miejsce w regionie, jeżdżąc samochodem.

- Cały tamten sezon został w ekspresowym tempie wyprzedany, a już od początku roku widać, że i w tym nie będzie inaczej. Wielu właścicieli wypożyczalni uważa, że sezon ubiegły był najlepszym sezonem od początku ich działalności. W tym sezonie zainteresowanie jest jeszcze większe. Dodatkowo w ostatnich dniach widzimy w naszym serwisie jeszcze więcej pytań o kampery- mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Monika Samelzon z platformy CampDeck.com.

Ekspertka tłumaczy, że typowego kampera może wypożyczyć praktycznie każdy kto ma „zwykłe” prawo jazdy, czyli kategorię B. Dodatkowo większość wypożyczalni posiada zapis w regulaminie dotyczący minimalnego wieku kierowcy i okresu, od którego posiada prawo jazdy. - Zazwyczaj jest to 25 lat i prawo jazdy od 3 lat, zdarzają się jednak wypożyczalnie, które wynajmują już od 21. roku życia. W przypadku niektórych większych kamperów może być wymagane prawo jazdy kategorii C1 lub C. Nie są one jednak szczególnie popularne i zdecydowana większość kamperów to samochody, do których prowadzenia wystarczą podstawowe uprawnienia- wylicza.

Oczywiście cena zależy roku produkcji kampera oraz oferowanego wyposażenia. - To samo tyczy się sezonu - w wakacje będzie najdrożej. Bez problemu można jednak wynająć pojazd już od 300 zł za dobę poza sezonem i od 500 zł w jego szczycie - mówi ekspertka i dodaje, że jeśli nasz budżet jest większy, to możemy zdecydować się na luksusowy samochód, który za dobę będzie nas kosztował nawet 1200 zł.

- Pamiętajmy jednak, że to cena za wynajem całego domu na kółkach. Mamy w tej cenie nie tylko jedną, dwie sypialnie, ale często również pokój dzienny, kuchnię i łazienkę- dodaje Samelzon. Jednak dodatkowo trzeba uwzględnić koszty paliwa i miejsca na kempingu. - Nowe kampery nie zużywają jednak więcej paliwa niż przeciętny SUV, a miejsce na kempingu to koszt od 20 do nawet 200 zł za dobę. Wiele zależy od sezonu, liczby osób i rodzaju kempingu, a także udogodnień z których korzystamy. Musimy też pamiętać o kaucji, ta wynosi zazwyczaj około 3-5 tysięcy złotych i jest nam zwracana po oddaniu nieuszkodzonego pojazdu - mówi Monika Salezmon.
Przed majowym weekendem sprawdziliśmy, czy tak trudno jest wypożyczyć kampera. Rzeczywiście okazało się, że wypożyczalnie kamperów w całej Polsce przeżywają prawdziwe oblężenie. - Chciałby pan wypożyczyć kampera na majówkę? Proszę dzwonić, może uda się coś znaleźć - słyszymy w jednej z gliwickich wypożyczalni.

- Kamper na majówkę? Ale chyba majówkę w 2022 i 2023 roku. Myślę, że już teraz ciężko byłoby wypożyczyć kampera na najbliższe wakacje - mówi Szymon Misiek z Centrum Caravaningu SAMIN, znajdującego się w Pietrzakach pod Częstochową. - Jestem w branży już długo, ale faktycznie ruch jest teraz największy.

Co warto wiedzieć, decydując się na wypożyczenie kampera? - Wypożyczenie kampera można porównać do wynajęcia pokoju w hotelu. Dlatego przed wypożyczeniem należy poznać regulamin wypożyczalni i sprawdzić, jakie wyposażenie ma kamper. Niektóre wypożyczalnie wprowadzają zapisy o wieku osoby wypożyczającej powyżej 30 lat i posiadaniu prawa jazdy od minimum 5 lat. Wynika to z faktu, że kamper nie jest jednak zwykłym samochodem osobowym, a niesprawny pojazd to duży problem dla wypożyczalni, bo w kolejce czekają następni klienci - dodaje Szymon Misiek. Sprawdzić należy m.in. to, czy możemy zabrać ze sobą na wakacje czworonoga. Nie wszędzie istnieje taka możliwość, bo nawet niewielkie zniszczenia w kamperze ze względu na charakterystykę pojazdu, mogą być kosztowne, dlatego nie wszyscy właściciele wypożyczalni się na to zgadzają.

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że caravaning nie jest tanią formą turystyki. Doba za wypożyczenie kampera kosztuje od 300 do 700 zł i jest uzależniona od sezonu, a także od wyposażenia i standardu pojazdu. Wypożyczenie luksusowego pojazdu może kosztować nawet 1200 zł za dobę. Dodatkowym obciążeniem jest konieczność wpłacenia kaucji, która wynosi od 3 do 5 tysięcy zł. Niektóre wypożyczalnie mają również zapisaną dodatkową opłatę serwisową (100-300 zł), a także opłatę za oddanie nieposprzątanego kampera. Niektóre regulaminy mają również zapisy limitu kilometrów na dzień, za każdy kolejny trzeba dodatkowo zapłacić. Kupno kampera to jeszcze większy wydatek. Kilkunastoletniego kampera w dobrym stanie kupimy za kilkadziesiąt tysięcy zł, ale za nowego dobrej klasy trzeba zapłacić już ponad 200 tysięcy zł, a są również pojazdy, które kosztują dwa razy więcej. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę na fakt, że kupienie kampera to lepsza inwestycja niż kupno zwykłego samochodu, bo ceny kamperów w przeciwieństwie do osobówek nie maleją wraz z ich wiekiem.Modele sprzed 3-4 lat są dziś warte dokładnie tyle samo, co w dniu zakupu.

Kiedy zaczął się boom na kampery, zapytaliśmy znanego śląskiego dziennikarza i miłośnika kamperów, Marka Szołtyska o to, czym się kierować przy wyborze pojazdu. - Przy kupnie kampera trzeba przyjrzeć się oczywiście stanowi technicznemu pojazdu, jak przy kupnie każdego innego samochodu - mówił nam Marek Szołtysek.

- Moim zdaniem przy wyborze kampera należy brać pod uwagę przede wszystkim bazę auta. Moim zdaniem powinna być ona jak najtańsza. Ja mam kampera na bazie fiata ducato. Silnik jest mocny. Trzeba pamiętać, że kamperem nie pokonujemy wielu kilometrów, ja przez 13 lat pokonałem 100 tysięcy kilometrów, więc kupno drogiej bazy nie jest konieczne. Przy wyborze kampera warto również pomyśleć o tym, żeby niewiele palił - dodawał Marek Szołtysek.

A na jakie wyposażenie kampera się zdecydować? - Myślę, że im skromniejsze wyposażenie tym lepiej, bo im więcej skomplikowanych urządzeń, tym większa możliwość awarii, a koszt wymiany takich elementów jest wysoki - mówi Marek Szołtysek.

Jego zdaniem przy wyborze kampera należy zadbać o to, żeby pojemniki na czystą i brudną wodę były wystarczająco duże. Powinny mieć pojemność ok. 100 litrów. Bardziej praktyczne są ciemne obicia wnętrz. Trzeba wziąć pod uwagę, ile osób będzie jeździć kamperem i zadbać o to, żeby każdej z osób zapewnić normalne miejsce do spania. Dobrym pomysłem jest również wybranie takiego kampera, w którym istnieje możliwość rozdzielenia miejsc do spania tak, aby dzieci i rodzice mogli spać oddzielnie.

Bartłomiej Romanek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.