Mają koncepcję na port w Ustce

Czytaj dalej
Fot. Fot. mariusz surowiec
Bogumiła Rzeczkowska

Mają koncepcję na port w Ustce

Bogumiła Rzeczkowska

Kolejny krok do przodu postawił Urząd Morski w Słupsku, który zlecił opracowanie koncepcji rozbudowy portu w Ustce.

- Wstępna koncepcja, z którą wystąpimy o środki unijne z programu rybackiego, jest już prawie gotowa. Projektanci ją jeszcze uzupełniają - mówi Kazimierz Kuzyniak, naczelnik wydziału techniczno-inwestycyjnego i robót czerpalnych Urzędu Morskiego w Słupsku. - Najprawdopodobniej już w kwietniu złożymy dokumentację aplikacyjną o dofinansowanie. To jednak na razie wstępna koncepcja, a nie konkretny projekt budowlany. Ten dopiero powstanie. Planujemy ogłosić przetarg w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.

To oznacza, że firma, która zdobędzie to całkiem spore zamówienie publiczne, o wstępnej szacunkowej wartości przekraczającej 50 milionów euro, będzie zobowiązana do zaprojektowania i jednocześnie wybudowania nowego portu w Ustce.
Pierwotnie port po pieniądze ustawił się w kolejce do Ministerstwa Rozwoju w ramach rekompensat dla regionu za tarczę antyrakietową w Redzikowie.

Jednak Ustka rozpoczęła rozmowy z ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Zapadła decyzja, by port modernizować - mówi burmistrz Ustki Jacek Graczyk. - Czekamy na ogłoszenie naboru wniosków.
Podczas wizyty w Ustce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapewnił, że jego celem jest modernizacja portu usteckiego, który jest centrum rybołówstwa morskiego na Wybrzeżu.

Jeśli więc do przebudowy dojdzie, to zmieni się wizerunek, funkcjonalność, a przede wszystkim parametry portu. Powstanie nowe nabrzeże przeładunkowe. Maksymalne zanurzenie statków powiększyć się ma do siedmiu metrów. Nabrzeża mają być uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizację teletechniczną. Nabrzeże na falochronie portowym po zachodniej stronie ma mieć też możliwość wyładunku towarów bezpośrednio na pociąg. W awanporcie powstanie obrotnica o średnicy do 200 metrów. Zachodni falochron zostanie przesunięty o 200 metrów, a odległość między głowicami falochronów osiągnie 80 metrów.

Bogumiła Rzeczkowska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gp24.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.