Małgorzata Oberlan

Oszustwa na prezentacjach: 4 mln kary dla Exito! "Nagroda dla każdego. Losowanie prezentów" - tak oszukiwali seniorów

Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito Fot. archiwum Polska Press - zdjęcie ilustracyjne Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito
Małgorzata Oberlan

Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito, zarabiającej na prezentacjach robotów kuchennych i mat leczniczych. Nagrody nie istniały, a za obiecywane prezenty trzeba było zapłacić - stwierdził urząd. Ofiarami manipulacji najczęściej padali seniorzy.

Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito, zarabiającej na prezentacjach robotów kuchennych i mat leczniczych. Nagrody nie istniały, a za obiecywane prezenty trzeba było zapłacić - stwierdził urząd. Ofiarami manipulacji najczęściej padali seniorzy.

Identyczny scenariusz działania niektórzy seniorzy z Torunia poznali na własnej skórze. Np. pan Jan, który udał się na prezentację do hotelu Polonia. Doświadczył tutaj i losowania nagród, i wspaniałej oferty prezentowej, a nawet przymuszania do podpisania umowy. Postawił się prezenterom i afera skończyła się interwencją policji. (Jego historię opisaliśmy TUTAJ )

Pranie mózgów metodą Exito

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od miesięcy dosłownie zasypywanymi był skargami. Exito z Opalenicy (Wielkopolska) to firma, która sprzedaje na pokazach maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne, oczyszczacze powietrza i inne. Ofertę kieruje w dużej mierze do seniorów. Liczne skargi na sposób jej działania dały UOKiK podstawę do wszczęcia postępowania w maju 2019 r. Oto, jakich manipulacji dopuszcza się Exito na prezentacjach, według ustaleń urzędu.

Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito
archiwum Polska Press - zdjęcie ilustracyjne Rekordową karę blisko 4 mln zł wlepił UOKiK firmie Exito

Nagroda dla każdego. Exito zaprasza na pokaz wabiąc konsumentów obietnicą prezentu dla każdej osoby, która weźmie w nim udział. Co więcej, pracownicy spółki informują, że podczas prezentacji odbędzie się losowanie nagród. W rzeczywistości upominki nie istnieją, a wylosowana „nagroda” tak naprawdę jest płatna – pracownicy przedstawiają umowę jej zakupu.

Nieistniejące promocje. Firma prezentuje ofertę jako szczególną okazję. Twierdzi, że konsument może zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty.

Brak możliwości odstąpienia od umowy. Exito twierdzi, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. Jest to niezgodne z prawem – każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.

Pozostało jeszcze 54% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Małgorzata Oberlan

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.