Jan Sroka

Parowiec towarowy „Sławno” i pierwszy rejs do Ameryki

Parowiec towarowy „Sławno” i pierwszy rejs do Ameryki Fot. archiwum Jana Sroki
Jan Sroka

Statek zbudowano w 1957 roku. Miał 95 metrów długości i 13 i pół metra szerokości.

W latach 50. ubiegłego wieku w stoczni szczecińskiej imienia Adolfa Warskiego zbudowano 41 masowców typu coaster. Były to niewielkie jednostki o wyporności do 10.000 ton.

Przeznaczone były do przewozu suchych ładunków luzem wsypywanych bezpośrednio do ładowani.

Statki budowane w latach 1954-1958 trafiły zarówno do polskiego armatora, jak również za granicę do: Związku Radzieckiego, Chin, Albanii, Egiptu. Te, które pływały pod polską banderą nosiły nazwy polskich miast: Malborka, Katowic, Gniezna, Bielska Białej, Opola oraz Sławna. Były to jednostki napędzane maszynami parowymi o mocy 2000 KM.Parowiec towarowy „Sławno” , którego portem macierzystym był Szczecin zbudowany był w 1957 roku.

Stępkę pod masowiec położono 7 maja tego roku (położyć stępkę - to znaczyło zakończyć pierwszy etap budowy statku i rozpocząć montaż kadłuba).24 listopada rudowęglowiec został zwodowany, a 21 grudnia 1957 roku przekazany został do eksploatacji Polskiej Żegludze Morskiej.

Masowiec „Slawno” miał nośność 3114 ton, moc maszyn 2000 koni mechanicznych , długość prawie 95 metrów i szerokość 13 i pół metra. Zanurzenie wynosiło 5,53 metra. Statek mógł rozwijać prędkość 12,5 węzła, czyli około 23 kilometrów na godzinę.

Kapitanem był Tadeusz Jeżewski - kapitan żeglugi wielkiej. W pierwszy rejs wyruszył do Stanów Zjednoczonych na początku 1958 roku. 4 maja tego roku wrócił z rejsu i zawinął do Gdyni. Był pierwszym statkiem szczecińskiego armatora, który zawinął do Stanów Zjednoczonych.

Od końca czerwca Polska Żegluga Morska przeznaczyła go do obsługi linii albańskiej. Pływał na trasie Szczecin - Durres (albański port nad Adriatykiem). Później pływał także do innych krajów i innych portów. Zachowała się kronika statku do której załoga wklejała pocztówki i zdjęcia miast do których statek zawijał. Są to obrazy miast portowych Danii, Finlandii i Republiki Federalnej Niemiec.

Załogi statków noszących nazwy polskich miast utrzymywały stały kontakt z władzami tych miast i mieszkańcami.

Jan Sroka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.