Piesi uważajcie na rowery! Rowerzyści uwaga na... pieszych

Czytaj dalej
Fot. Malgorzata Genca
Mikołaj Woźniak

Piesi uważajcie na rowery! Rowerzyści uwaga na... pieszych

Mikołaj Woźniak

Wartostrada, Malta, Dworzec Główny i Avenida. To tylko niektóre z miejsc Poznania, w których pieszym i rowerzystom trudno się „porozumieć”.

- Na Wartostradzie, mimo że jest szeroka to trzeba uważać. Jednak największy problem jest nad Maltą

- opisuje pan Piotr, czytelnik Głosu, ale także zapalony rowerzysta. Według niego problemy występują po dwóch stronach Malty, jednak najniebezpieczniejsze są sytuacje na odcinku, gdzie jest wyznaczona osobna ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych.

- Piesi nagminnie chodzą po drodze dla rowerzystów. Często na nią wbiegają. Niby są wymalowane znaki, kto gdzie może się poruszać, ale jak widać to nie wystarcza. Ważny jest oczywiście rozsądek z dwóch stron, ale podczas treningu, jadąc 35 km/h ciężko jest od razu wyhamować

- tłumaczy pan Piotr.

Po drugiej stronie Malty ścieżki nie są wyznaczone, więc piesi, rowerzyści i rolkarze powinni wzajemnie uważać. Zresztą ci ostatni w świetle przepisów zawsze muszą jeździć chodnikiem, albo poboczem, mimo że poruszają się dużo szybciej, niż piesi.

Kolejnym niebezpiecznym punktem jest ścieżka rowerowa przy centrum handlowym Avenida. W jej podziemnej części znajduje się ostry zakręt, a widoczność jest mocno ograniczona.

- Jechałam tamtędy w drodze do pracy. Z zakrętu wyjechała kobieta, zaczęła kręcić kierownicą i zderzyłyśmy się. Większych obrażeń nie było, ale koszyk miejskiego roweru był wgnieciony...

- relacjonuje nam Aleksandra Marciniak, mieszkanka Poznania. I dodaje, że w tym miejscu trzeba bardzo uważać. Sama stara się je po prostu omijać.

Wspomniana wcześniej Wartostrada nie ma wymalowanego pasa oddzielającego pieszych od rowerzystów. To ciąg pieszo-rowerowy.

- Na nowym odcinku jest część wspólna. Trzeba ustępować pierwszeństwa pieszym i w żadnym przypadku nie można ich przeganiać. Z kolei nad Maltą trzeba jeździć z rozsądkiem. Jeśli spodziewamy się pieszych, to zwolnijmy, bo to nie tor wyścigowy, tylko ścieżka rekreacyjna ze sporym ruchem

- zauważa Andrzej Janowski, prezes stowarzyszenia Rowerowy Poznań.

Rowerzystów dotyczą też inne przepisy. Przybliża nam je Przemysław Piwecki, rzecznik poznańskiej straży miejskiej.

- Jeżeli jest wyznaczona ścieżka rowerowa, albo ciąg pieszo-rowerowy, to rowerzysta musi z nich korzystać. Nie może jechać jezdnią

- mówi Przemysław Piwecki. Poza tym jeśli na drodze dopuszczalna prędkość wynosi powyżej 50 km/h, rowerzysta może korzystać z chodnika. Oczywiście jeśli jest on szerszy niż dwa metry. Po chodniku może też jeździć opiekun z dzieckiem, ale tylko wtedy, gdy poruszają się dwoma osobnymi rowerami. Chodnikiem można też jechać podczas załamania pogody.

- Problem bywa taki, że są w Poznaniu ulice, gdzie samochody jeżdżą szybciej niż dopuszczalne 50 km/h, np. Grunwaldzka. Rowerzyści jadący chodnikiem odmawiają przyjęcia mandatu tłumacząc, że boją się jechać jezdnią. Rzadko jednak wygrywają

- mówi Janowski.

A Przemysław Piwecki wskazuje kolejne problematyczne miejsca w Poznaniu: trasę nad Rusałką, czy przystanek PST przy al. Solidarności. Wszyscy nasi rozmówcy mówią jednak, że najważniejsze jest zachowanie rozsądku i uwagi.

Ubezpieczenie dla rowerzystów?

Jeśli rowerzysta chce się ubezpieczyć na wypadek wypadku ma taką możliwość. Firmy ubezpieczeniowe zwykle posiadają taką ofertę.

- Nie można wprowadzić obowiązkowych ubezpieczeń dla rowerzystów. Jednak warto je mieć. Chroni nas, na wypadek gdybyśmy wyrządzili szkodę

- tłumaczy Andrzej Janowski z Rowerowego Poznania. Czasami takie ubezpieczenia nie są bezpośrednio związane z jazdą na rowerze, a występują pod nazwą „OC w życiu prywatnym”. W Polsce działa już też firma, która proponuje ubezpieczenie AC dla rowerów. Jeśli rowerzysta spowoduje wypadek, a nie posiada ubezpieczenia, wtedy odpowiada w ramach Kodeksu Cywilnego i ponosi osobistą odpowiedzialność. Za szkody musi zapłacić z własnych pieniędzy.

Mikołaj Woźniak

Piszę przede wszystkim o polityce - na bieżąco monitoruję pracę posłów i senatorów z Wielkopolski, a także to jakie projekty ustaw trafiają do Sejmu. Zajmuję się również drogami - przede wszystkim planami budowy nowych dróg ekspresowych i krajowych, z których będą mogli korzystać mieszkańcy Wielkopolski. Zdarza mi się pisać także teksty interwencyjne, opisywać ludzkie historie, czy problemy przyszłych mieszkańców z opóźnionymi inwestycjami deweloperskimi. Staram się być na bieżąco z tym co się dzieje i poszukiwać tematów z naprawdę różnych dziedzin. Z "Głosem" jestem związany od czerwca 2015 r., czyli tak naprawdę od momentu... skończenia liceum.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.